LITT NYHETER OG HUSKELISTE FOR ÅRSAVSLUTNING 2024
Det nærmer seg snart et nytt år og i den forbindelse ønsker vi å informere litt om nyheter og om det som er viktig å huske på til årsoppgjøret for 2024.
Arbeidsfordelinger her på kontorer er nå følgende for 2025:
Ansatte: Jobber som:
Jeanette R. Heyerdahl Oppdragsansvarlig revisor, statsautorisert revisor, og statsautorisert regnskapsfører
Camilla Lundby Statsautorisert revisor, og statsautorisert regnskapsfører
Roar Ånesland Innleid revisor
Anne Kathrine Eikevold Regnskapsfører
Frist for levering av regnskap til revisjon
Vi minner om at vår frist for levering av regnskap til revisjon er den 15. april for at vi skal kunne garantere at det blir levert innen fristen den 31. mai eller den 30. juni. Hvis regnskapet ikke er levert oss klar for revisjon innen nevnt frist må selskapet selv ta eventuelle gebyrer.
Tvangsmulkt
Først en liten påminnelse om tvangsmulkt. 1. januar 2017 forsvant skattebetalingsloven og skatteforvaltningsloven tok over. Ihht. skatteforvaltningsloven § 14 kan det ilegges tvangsmulkt dersom pliktige opplysninger ikke leveres i tide. Tvangsmulkt er en betydelig strengere reaksjon enn forsinkelsesavgifter/gebyrer som var tidligere. Tvangsmulkt leveres på alle typer offentlige oppgaver som momsoppgave, skattemelding, a-melding, aksjonærregisteroppgaver osv.
Tvangsmulkt kan ilegges hvis:
- skattemeldingene leveres for sent (gjelder formues- og inntektsskatt (selvangivelse), merverdiavgift, særavgifter og melding om trekk)
- tredjepartsopplysninger leveres for sent (for eksempel aksjonærregisteroppgave, informasjon fra boligsameier, informasjon om pass og stell av barn, data om verdipapirfond og innskudd, utlån og renter mv.)
- Manglende etterlevelse av OTP (Obligatorisk tjenestepensjon)
- det er åpenbare feil i opplysningene du har gitt
- du har fått pålegg om bokføring, men ikke rettet deg etter dette
Hva er satsene for tvangsmulkt?
Tvangsmulkten følger rettsgebyret, som i 2025 er kr 1 314,-.
- Hvis du leverer skattemeldinger for sent, påløper det tvangsmulkt med 1/2 rettsgebyr (kr 657) per dag, maks 50 rettsgebyr (kr 65 700,-).
- Hvis du leverer tredjepartsopplysninger for sent, påløper det tvangsmulkt med 1 rettsgebyr (kr 1 314,-) per dag, maks 50 rettsgebyr (kr 65 700,-).
- For bokføringspålegg er tvangsgebyret 1 rettsgebyr per dag, maks kr 1 million. I særlige tilfeller kan tvangsmulkten settes høyere.
- For OTP er satsen er satsen 250 kroner per dag per ansatt. Tvangsmulkten løper inntil forholdet er rettet.
Våre priser for 2025
Vi vil også minne om at Equity har overtatt innkreving av våre fordringer for å avlaste oss med administrasjonstid.
Våre priser er uendret fra i fjor, med følgende priser.
Oppdragsansvarlig revisor kr 2 200,-
Revisormedarbeider kr 1 700,-
Oppdragsansvarlig regnskapsførere kr 1 000,-
Regnskapsmedarbeider kr 900,-
Det er nå mulig å avtale abonnementsfakturering med månedlige avdrag i 11 måneder med en avregningsfaktura etter endt revisjon. Da får man kostanden fordelt utover hele året. Ta kontakt så order vi dette.
Vi minner om at selskapet er ansvarlig for følgende.
- Sjekkliste for årsoppgjøret
- Varetelling, må foretas pr 31.12. Husk: varetellingsinstruks skal foreligge skriftlig!
- Kassetelling, må foretas pr 31.12
- Generalforsamling, et forslag legges ved som eksempel. NB: Gjelder aksjeselskap!
Vi håper dette skrivet, samt vedlagte huskeliste, kan være til nytte for dere ved forberedelsene til årsavslutningen for i år. Alle vi i Ski Revisjon AS er her for dere hvis dere lurer på noe i forbindelse med disse nye reglene eller andre ting, så bare ta kontakt med oss hvis det er noe dere lurer på.
Vi vil med dette ønske både nye og gamle kunder
en riktig god jul og et godt nytt år.
Litt om statsbudsjettet 2025
Ingen store endringer i skatteopplegget for 2025. Det foreslås heller ingen endringer i formuesskatten eller utbytteskatten i forhold til 2024. De viktigste punktene i skattedelen av statsbudsjettet er:
Ekstra arbeidsgiveravgift for lønn over kr 850.000
Som varslet i Revidert nasjonalbudsjett 2024 foreslår regjeringen at den midlertidige ekstra arbeidsgiveravgiften på lønnsinntekter over 850 000 kroner avvikles fra 1. januar 2025.
Ingen «monsterskatt»
Det fremmes ikke forslag til nye regler for skattlegging av privat konsum i selskap slik det var foreslått i høringsnotat 9. mai 2022. Det betyr at dagens regler med skattlegging etter det såkalte Storhaugen Invest-prinsippet videreføres.
Skatt
Ingen særregel for fradrag for tap på kundefordringer mellom nærstående
Forslaget i høringsnotat 14. mai 2024 om å innføre en særregel som avskjærer fradrag for tap på kundefordringer mellom nærstående der fordringen blir stående uoppgjort mer enn 12 måneder, er ikke omtalt i statsbudsjettet for 2025.
I og med at forslaget ikke er omtalt i statsbudsjettet, er det vanskelig å si om forslaget likevel kan bli fremmet på et senere tidspunkt.
Avskrivnings sats el-varebiler
Den høyere satsen for avskrivning av el-varebiler på 30 prosent videreføres ikke. Fra 2024 vil satsen følge den alminnelige satsen for varebiler, som er 24 prosent.
Barnepensjon
Særskilt fradrag i barnepensjon fra folketrygden og andre ordninger lønnsjustertes og økes til 31 350 kroner i året.
Fagforeningskontingent
Fagforeningskontingent økes fra 8 000 kroner til 8 250 kroner.
Formuesskatten
Bunnfradraget i formuesskatten justeres opp fra 1,7 millioner kroner (3,4 millioner kroner for ektepar) til 1,76 millioner kroner (3,52 millioner kroner for ektepar).
Innslagspunktet i formuesskatten for formuer på 20 millioner kroner i trinn 2, foreslås justert opp til 20,7 millioner kroner. Innslagspunktet for den delen av boligens verdi som får høyere verdsettelse, beholdes på 10 millioner kroner.
Det foreslås at satsen på formuesskatt til kommuner justeres fra 0,7 prosent til 0,525 prosent. Satsen på formuesskatt til staten for formuer over bunnfradraget og inntil 20,7 millioner kroner justeres fra 0,3 prosent til 0,475 prosent. Satsen på formuesskatt til staten for formuer over 20,7 millioner kroner justeres fra 0,4 prosent til 0,575 prosent. Satsene for alminnelig inntekt vil bli justert slik at kommunenes samlede skatteinntekter ikke påvirkes.
Frikortgrensen
Frikortgrensen økes fra 70 000 kroner til 100 000 kroner
Minstefradrag
Minstefradraget i lønn foreslås redusert fra 104 450 kroner til 92 000 kroner, og i pensjon fra 86 250 kroner til 73 150 kroner i 2025.
Personfradrag
Personfradraget økes fra 88 250 kroner til 108 550 kroner i 2025
Reisefradrag
Nedre grense i reisefradraget økes til 15 250 kroner. Øvre grense økes til 100 880 kroner. Kilometersatsen økes til 1,83 kroner per kilometer.
Overskuddsstrøm
Regjeringen foreslår at inntekter ved salg av overskuddsstrøm fra private boliger/fritidsboliger først skal bli skattepliktig når inntekten overstiger 15 000 kroner, typisk inntekter fra private solcelleanlegg. For inntekter over beløpsgrensen foreslår regjeringen at det gis et sjablongfradrag for kostnader på 15 prosent av inntekten.
Trinnskatt
Trinnskatt: Regjeringen foreslår at satsene for trinnskatt i trinn 1 og 2 i trinnskatten videreføres uendret, mens satsene i trinn 3 til 5 økes med 0,1 prosentenhet.
Innslagspunktene i trinn 1 og 2 øker til henholdsvis 217 400 kroner og 306 050 kroner. Innslagspunktene i trinn 3 og 4 øker til henholdsvis 697 150 kroner og 942 400 kroner. Innslagspunktet i trinn 5 øker til 1 410 750 kroner.
Trygdeavgift
Regjeringen foreslår å redusere satsen for trygdeavgift på lønn og trygd til 7,7 prosent og på næringsinntekt til 10,9 prosent. Satsen for pensjon videreføres på 5,1 prosent. Nedre grense for å betale trygdeavgift økes til 99 650 kroner.
Utleie av egen fritidsbolig og egenbolig
Regjeringen foreslår å øke skattefri beløpsgrense for inntekter fra utleie av egen fritidsbolig fra 10 000 kroner til 15 000 kroner.
Regjeringen foreslår å øke skattefri beløpsgrense for inntekter fra kortidsutleie av egen bolig fra 10 000 kroner til 15 000 kroner. Dette gjelder inntekter fra leieforhold som varer mindre enn 30 dager.
Utflyttingsskatten
Litt kort oppsummert.
Den såkalte utflyttingsskatten innebærer at skattytere som flytter ut fra Norge skattlegges for latente gevinster på aksjer mv., selv om aksjene mv. ikke er realisert. Reglene gjelder også ved gaveoverføringer av aksjer mv. til personer og selskaper bosatt eller hjemmehørende i utlandet, selv om giver fortsatt er bosatt i Norge.
De fleste endringene får virkning for utflyttinger fra og med 20 mars 2024, dagen da høringen kom. De viktigste forslagene er:
Utflyttingsskatten må betales innen 12 år. Det forslås tre alternativer for betaling:
- Umiddelbar betaling
- I rentefrie rater over 12 år
- Betaling ved utløpet av 12-årsperioden med tillegg for renter
Det innføres et bunnbeløp på 3 mill. kroner i netto gevinst/tap (tap er bare aktuelt ved flytting til et EØS-land). Det betyr at de første 3 millionene i gevinst ikke beskattes. For gaver til personer og selskaper i utlandet innføres en egen terskel for beskatning på kr. 100 000 pr. inntektsår.
Retten til utsatt betaling (for de som ikke har betalt utflyttingsskatten med en gang) bortfaller helt eller delvis ved:
- Realisasjon av aksje mv.
- Uttak fra aksjesparekonto
- Utdelinger (utbytte og lån). I slike tilfeller skal et beløp tilsvarende 70 % av utbyttet/lånet forfalle til betaling. Denne reglen får virkning fra 7. oktober 2024.
- Gaveoverføring til mottaker som ikke er bosatt eller hjemmehørende i Norge
- Skattyters død. I slike tilfeller kan imidlertid arvingen på visse vilkår tre inn i avdødes utflyttingsskatteposisjoner. Merk at utflyttingsskatten bortfaller hvis personlig arving er bosatt i Norge
Lønn
Ekstra arbeidsgiveravgift
Regjeringen foreslår å fjerne den ekstra arbeidsgiveravgiften på lønnsinntekter over 850 000 kroner.
Lønnsopplysningsplikt
Beløpsgrensen for lønnsopplysningsplikt foreslås økt fra 1 000 kroner til 2 000 kroner. Grensen for skattefri arbeidsinntekt for småjobber fra en arbeidsgiver øker dermed tilsvarende.
Personalrabatter
Regjeringen foreslår å øke grensen for skattefrie personalrabatter fra 8 000 kroner til 10 000 kroner.
Trygd
Regjeringen foreslår å redusere satsen for trygdeavgift på lønn og trygd til 7,7 prosent og på næringsinntekt til 10,9 prosent. Satsen for pensjon videreføres på 5,1 prosent. Nedre grense for å betale trygdeavgift økes til 99 650 kroner.
Merverdiavgift
- Regjeringen foreslår å øke beløpsgrensen for hva som regnes som bagatellmessig verdi i merverdiavgiftsforskriften, til 200 kroner. Skattedirektoratet har på oppdrag fra departementet sendt forslaget på høring. Det tas sikte på at endringen skal tre i kraft fra 1. januar 2025.
- Regjeringen vil gjeninnføre de tidligere sjablongreglene for tilbakeføring av merverdiavgift ved salg og annen omdisponering av personkjøretøy som benyttes som drosjer. Ettersom en slik gjeninnføring reiser en del spørsmål som må utredes nærmere, tar regjeringen sikte på å komme tilbake til Stortinget med forslag til nye regler i Revidert nasjonalbudsjett 2025.
Skattesatser 2025
Selskapsskatt
Selskapsskattesatsen er uendret med 22 %.
Utbytteskatt
Ingen endring. Skattesatsen er på 37,84 %. Oppjusteringsfaktoren er på 1,72. Oppjusteringsfaktoren gjelder også aksjegevinst- og tap og gevinst og tap ved realisasjon av andel i selskap med deltakerfastsetting.
Trinnskatt
Trinnskatten i trinn 1 og 2 holdes uendret. I de øvrige trinnene økes satsene med 0,1 – tilsvarende reduksjonen i trygdeavgiften.
- Trinn 1: Innslagspunkt kr 217 400, sats 1,7 pst.
- Trinn 2: Innslagspunkt kr 306 050, sats 4,0 pst.
- Trinn 3: Innslagspunkt kr 697 150, sats 13,7 pst.
- Trinn 4: Innslagspunkt kr 942 400, sats 16,7 pst.
- Trinn 5: Innslagspunkt kr 1 410 750, sats 17,7 pst.
Trygdeavgift
Trygdeavgiftssatsene reduseres med 0,1 prosentenheter til hhv. 7,7 og 10,9 pst.
Bunnfradragene
Personfradraget øker fra kr 79 600 til kr 88 250, mens maksimalt minstefradrag er det ingen endring på:
- Personfradraget: kr 108 550
- Maks minstefradrag i lønn: kr 92 000
- Maks minstefradrag i pensjonsinntekt: kr 73 150